درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو


درمان افسردگی بدون دارو حاد و مزمن

احساس افسردگی و غم و اندوه پاسخ طبیعی بدن به مشکلات و فقدان زندگی است. افسردگی بر روی سه جنبه فرد تأثیر می‌‌گذارد: ۱- رفتار ۲- افکار ۳- احساس. طبق تحقیقات انجام شده، در درمان افسردگی بدون دارو ابتدا رفتار تغییر می‌کند و سپس افکار و در نهایت این احساس است که تغییر می‌کند.

برخی از افراد افسردگی را یک ناتوانی “نامرئی” می دانند. زیرا هیچ کس نمی تواند ببیند که شما رنج می برید زیرا همه اینها در درون فرد اتفاق می افتد. اگرچه افسردگی یکی از مشکلات رایج است اما با وجود رایج بودن ، یافتن درمان مناسب همچنان می تواند چالش برانگیز باشد. اکثر پزشکان سلامت مدیتیشن، دارو درمانی یا گفتار درمانی را توصیه می کنند. همه این‌ ها می‌ توانند تأثیر داشته باشند، اما سازگاری با آنها یا ایجاد عوارض جانبی به زمان نیاز دارد.

اندوه بی دلیل یکی از نشانه های اصلی افسردگی است و در ادامه به دیگر عوامل اشاره کرده ایم:

  • کم خوابی
  • بد خوابیدن
  • تغییر الگوی تغذیه و اشتها
  • از دست رفتن علاقه نسبت به چیزهایی که قبلاً لذت بخش بوده اند
  • افکار پوچ
  • احساس گناه و سرزنش خود
  • مقصر دانستن خود در همه موارد زندگی
  • بی تفاوتی به مسائل زندگی
  • بدبینی و…

درمان افسردگی خفیف بدون دارو :

▫️ نور را زیاد کنید.

▫️ غذاهای ترش کمتر مصرف کنید.

▫️ گردش و تفریح یادتان نرود.

▫️ پیاده روی روزی ۲۰ دقیقه بهترین درمان است.

▫️ از رنگ های گرم استفاده کنید.

▫️ از ویتامین ها غافل نشوید.

▫️ یک برنامه ریزی جدید برای زندگی خود داشته باشید.

▫️ سلامت بدنی مثل ورزش و سلامت روانی مثل یادگرفتن چیزی جدید می تواند جزو برنامه شما باشد.

▫️ تغییرات را از اهداف کوچک مثل خواندن یک کتاب کم حجم یا قدم زدن روزانه ۱۰ دقیقه شروع کنید.

 

درمان افسردگی با نوروفیدبک

اگر افسردگی و اضطراب درمان نشوند، هر دو بیماری می توانند ساختار مغز شما را تغییر دهند و بخش هایی از ذهن را که عملکرد شناختی و تفکر منطقی را تنظیم می کنند، کوچک کنند. علاوه بر این، اختلالات اضطرابی می تواند مغز شما را نسبت به تهدیدات بیش از حد واکنش نشان دهد و به احتمال زیاد خاطرات منفی را حفظ کند. افسردگی نیز می تواند مغز را ملتهب کند و باعث اختلال در عملکرد سلول های مغز شود.

خوشبختانه، تمرین‌ های علم مغز مانند نوروفیدبک (Neurofeedback) می‌تواند به بهبود عملکرد مغز شما کمک کند، به شما در کنترل اضطراب و مدیریت بهتر علائم افسردگی کمک می‌کند. در واقع نوروفیدبک یکی از این درمان‌ ها است و شامل هیچ دارویی نمی‌ شود و معمولا از آن به عنوان درمان افسردگی بدون دارو یاد می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اینکه که آیا نوروفیدبک برای درمان افسردگی بدون دارو می تواند به شما کمک کند یا نه، به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

نقش نوروفیدبک در درمان افسردگی بدون دارو چیست؟

مغز شما تکانه های الکتریکی را بین سلول های مغز تولید می کند که به امواج مغزی معروف هستند. این تکانه ها سلول هایی هستند که با یکدیگر صحبت می کنند. امواج مغزی در حالات مختلفی مانند تمرکز عمیق یا آرامش اتفاق می افتد. نظارت بر امواج مغزی یکی از راه‌ های بررسی خلق و خو، سطح استرس و سایر علائم است.

الگوهای امواج مغزی معروف آلفا، بتا، تتا و دلتا هستند و همه ما در طول روز و خواب خود وارد آنها می شویم. این امواج مغزی می توانند وظایف را آسان تر یا سخت تر کنند. همه چیز به سازگاری الگو و کاری که ما انجام می دهیم بستگی دارد.

نوروفیدبک که به آن بیوفیدبک EEG یا نوروتراپی نیز گفته می‌شود، یک درمان تخصصی است که از فناوری پیشرفته رایانه ‌ای برای متعادل کردن مغز و بهبود عملکرد ذهن شما از طریق تمرینات فشرده مغز استفاده می ‌کند. اگرچه نوروفیدبک می تواند تغییرات طولانی مدت در مغز ایجاد کند، نوروتراپی یک فرآیند ساده، بدون درد و غیر تهاجمی است.

در واقع، نوروفیدبک از توانایی طبیعی مغز شما برای یادگیری چیزهای جدید برای کمک به بهبود و آموزش مجدد ذهن شما استفاده می کند. اساساً، شما یاد می گیرید که فعالیت مغز خود را به همان شیوه ای که هر مهارت دیگری را یاد می گیرید تغییر دهید: از طریق بازخورد و تمرین.

خوشبختانه، در بیشتر موارد، فناوری همه کارها را انجام می دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بنشینید، استراحت کنید و یک فیلم یا ویدیو تماشا کنید. همانطور که صفحه نمایش را تماشا می کنید، کامپیوتر با استفاده از حسگرهای کوچکی که روی پوست سر شما قرار می گیرد، خروجی امواج مغزی شما را اندازه گیری می کند. سنسورها به رایانه می‌گویند که امواج مغزی شما خارج از محدوده مورد نظر هستند.

امواج مغزی بیش از حد بالا، نشان دهنده افکار مضطرب هستند. هر بار که امواج مغزی شما بیش از حد بالا می رود، ویدیویی که در حال تماشای آن هستید کم رنگ می شود. این بازخورد مغز شما را تشویق می‌کند تا به جای افکار مضطرب، روی ویدیو تمرکز کند. در یک جلسه تمرینی متوسط ​​30 دقیقه ‌ای، این صدها بار اتفاق می‌افتد و به مغز شما زمان می‌دهد تا تمرین کند و بازخوردی را که هنگام تماشای ویدیو دریافت کرده ‌اید بهبود بخشد. پس از حدود 3 تا 4 هفته از جلسات، مغز یاد می گیرد که “در خطوط باقی بماند” و تعادل را حفظ کند، به شما کمک می کند احساس آرامش کنید و بهتر می توانید افکار خود را کنترل کنید.

 

در کلینیک دکتر فریدی از دستگاه اس لورتا نوروفیدبک استفاده میشود .اس لورتا بيش از ٦٠٠٠ وكسل در مغز را تحت تاثير قرار مي دهد و در مقايسه با لورتا كه فقط ٢٠٠٠ وكسل را پوشش مي دهد، بسيار دقيقتر است و اثربخشي بهتري دارد.

 

درمان قطعی افسردگی با نوروفیدبک اس لورتا

افسردگی ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد، اما دانشمندان کشف کرده‌اند که افسردگی زمانی رخ می‌دهد که بین میزان فعالیت در لوب پیشانی چپ و راست مغز عدم تعادل وجود داشته باشد.

افرادی که از افسردگی رنج می برند، به جای داشتن فعالیت متعادل در هر دو طرف مغز، فعالیت امواج مغزی کندی در لوب پیشانی چپ دارند که باعث ایجاد علائمی مانند خستگی، بی انگیزگی و از دست دادن علاقه به فعالیت های روزانه می شود.

نوروفیدبک به فعال شدن لوب پیشانی چپ کمک می کند و ممکن است به افزایش عزت نفس کمک کند. دانشمندان معتقدند نوروفیدبک، همراه با سایر اشکال بیوفیدبک، می تواند به بهبود اضطراب و افسردگی کمک کند.

در واقع، یک مطالعه خاص نشان داد که پس از 30 جلسه نوروفیدبک و تمرین تغییر ضربان قلب، 57 درصد از افراد مبتلا به اضطراب شدید و 45 درصد از افراد مبتلا به افسردگی شدید، فعالیت مغزی طبیعی داشتند. به همین دلیل است که از این روش به عنوان یک روش عالی موثر برای درمان افسردگی بدون دارو یاد می شود.

 

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی

 

آیا نوروفیدبک افکار منفی را درمان میکند ؟

مغز به طور طبیعی می خواهد در یک موقعیت خنثی بماند. این حالت متعادل به ما کمک می کند تا افکار و احساسات خود را مدیریت کنیم. همه ما منفی‌گرایی را تجربه خواهیم کرد، اما ماندن در این الگوهای فکری ما را نامتعادل نگه می ‌دارد. هر چه بیشتر در آنها بمانیم، رسیدن دوباره به آن حالت متعادل سخت تر می شود.

حالت هایی مانند افسردگی بر نحوه تفکر و انتخاب ما تأثیر می گذارد. افسردگی یک اثر موج دار ایجاد می کند. تفکر ما بر انتخاب‌های ما تأثیر می‌گذارد و این انتخاب‌ها بر تفکر ما تأثیر می‌گذارند. این الگوها ما را در چرخه های فکری منفی به دام می اندازند

مطالعات متعدد نشان داده ‌اند که وقتی ناحیه پیشانی چپ مغز فعال ‌تر از ناحیه پیشانی راست است، احساس شادی، مثبت و روحیه خوبی داریم. اغلب اوقات، افراد مبتلا به افسردگی فعالیت بیشتری در لوب پیشانی راست نسبت به سمت چپ دارند و باعث می شود که آنها احساس غمگینی، مالیخولیا، گوشه گیری، تنهایی و ناامیدی کنند.

خوشبختانه، در جلسات نوروفیدبک، نوروتراپیست شما می تواند آن قسمت از مغز را مورد هدف قرار دهد و عمداً لوب پیشانی چپ شما را آموزش دهد تا فعال تر باشد.

از آنجایی که مغز شما هر بار که لوب پیشانی چپ شما فعال می شود، بازخورد مثبت دریافت می کند، ذهن شما بیشتر اوقات لوب پیشانی چپ شما را فعال می کند و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و علائم افسردگی را کاهش می دهد و از این طریق نوروفیدبک نه تنها در درمان افکار منفی موثر است بلکه در درمان افسردگی بدون دارو نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

چرا نوروفیدبک یک گزینه عالی برای درمان افسردگی بدون دارو است؟

نوروفیدبک یک رویکرد بدون درد است که شامل دارو نیست. این بدان معناست که با سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید هیچ تضادی نخواهید داشت و از آنجایی که این یک فرآیند غیر تهاجمی است، یک روش طبیعی برای درمان افسردگی بدون دارو است.

به یاد داشته باشید، تغییر امواج مغزی، شما یا شخصیت شما را تغییر نمی دهد، محتوای افکار شما را تغییر نمی دهد، نوروفیدبک برای بهبود فعالیت در بخش های سمت راست مغز عمل می کند و این روش این بسیار متفاوت از دارو است، که شیمی مغز شما را تغییر می دهد.

داروهای تجویزی، اگرچه گاهی اوقات مفید هستند، اما می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی نیز ایجاد کنند. اما نوروفیدبک عوارض جانبی ندارد و آن را به انتخاب بهتر و سالم تری برای درمان افسردگی تبدیل می کند.

خلاصه مطلب

نوروفیدبک یکی از روش های موثر برای درمان افسردگی بدون دارو است. یکی از مزایای نوروفیدبک این است که به مغز می آموزد چگونه حالت خود را به تنهایی تغییر دهد. پاسخ مثبت مرتبط با الگوهای بهینه امواج مغزی را به خاطر می آورد و به دنبال بازگشت به آن است.

ما نیز در راستای همین امر است که تلاش میکنیم سریع ترین و بهترین راه درمان افسردگی بدون دارو را در کلینیک روانشناسی و مشاوره دکتر فریدی به شما عزیزان ارائه دهیم.

آدرس مطب: تهران – سعادت آباد – چهارراه شهرداری – خیابان سرو غربی – خیابان صدف – پلاک 15 – برج هرمزان – طبقه 10 – واحد 37 – مرکز مشاوره مهرانا
09014020479
02128428890

کانال تلگرام: https://t.me/drfarnazfaridi

اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr.farnazfaridi

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.